Geschiedenis

De ijsclub Burdaard is ooit begonnen op een stuk land tussen het Hellingpad en de Dokkumerstraatweg. Dat land was prive eigendom; er kon dus alleen geschaatst worden als de landeigenaar wilde meewerken. Er is een mooie foto(2) van dat terrein met op de voorgrond een stralende Boukje Piersma met kind. Ook toen was er al verlichting.

En, je kon er op wachten, toen wilde de eigenaar geen ijsbaan meer op zijn land. Burdaard zonder ijsbaan dat kon toch niet. Het dorp kwam in actie.Tijdens een optocht met versierde wagens werd er gedemonstreerd. "Waar blijft onze ijsbaan!" De foto(3) spreekt voor zich. Het actievoeren had succes. Aan de Steenendamsterweg kwam een nieuwe ijsbaan. Met subsidies van twee gemeenten, geld uit het dorp en veel inzet van onze bewoners werd er een prachtige ijsbaan aangelegd. In april 1980 werd door dorpsbelang de grond aangekocht.

Er werd een nieuwe vereniging opgericht. Dus vanaf 13 oktober 1982 bestaaat “de IJsclub Burdaard” officieel. De ijsbaan werd destijds geopend door de toenmalige wethouder Westra. Volgens de krant werden er ook 2000 bomen geplant. Zouden ze er nog allemaal staan?

ELFSTEDENTOCHT 2 JANUARI 1997

In 1997 was er al elf jaar lang geen Elfstedentocht meer gehouden. Het jaar daarvoor, in 1996, had de Elfstedenkoorts nog snel om zich heen gegrepen toen het erop begon te lijken dat er weer een tocht verreden zou worden. Maar toen de vorst niet doorzette, werden de schaatsen weer net zo snel opgeborgen als ze van zolder gehaald waren. In 1997 zette de vorst echter wel door. Na dagenlange vorst staken op 2 januari de rayonhoofden de koppen bijeen voor de vergadering van de Vereniging der Friesche Elfsteden. Na de bijeenkomst gaf voorzitter Henk Kroes om 11.17 met de historische woorden het verlossende antwoord: It giet oan!

Na 6.49.18 uur kwam Henk Angenent uit Alphen aan den Rijn als eerste binnen.

Iedere dag komen we één dag dichterbij de volgende tocht.

“De IJsclubvereniging  Burdaard” vierde zijn 25- jarig bestaan

Met een echte winterbarbecue, waarbij met name binnen, regelmatig een fikse sneeuwbui naar beneden kwam, herdacht de IJsclubvereniging het feit dat het alweer 25 jaar geleden is dat zij werd opgericht. Alle leden waren dan ook uitgenodigd om dit te vieren onder het genot van een hapje en een drankje in “De Beerenburcht “aan de Jislumerdijk. Zo rond 18.00 uur waren de meeste gasten wel aanwezig ( en allemaal in het bezit van een mooie, oranje Unox ijsmuts) en werd er door de Voorzitter ( jan Koning)  een kort welkomstwoordje gehouden. Ook oud voorzitters haalden nog even de momenten aan, die zij zich nog goed konden herinneren uit de tijd dat zij in het bestuur zaten.

Hierna ging de barbecue officieel  van start. Het koud buffet en de barbecue waren zeer goed verzorgd. De hele avond door kon men genieten van bewegende beelden op een groot scherm, die opgenomen waren op de ijsbaan en de Ee, zo begin jaren 90. Ook was er de hele avond gezellige muziek met lichteffecten, rook en sneeuw. Met name de kinderen hadden erg veel plezier, daar zorgde de oud Burdaarder, DJ H. wel voor. Ook waren er voor de kinderen kleurtjes  en een kleurplaat waar ze nog een prijs mee konden winnen. En wat is een ijsclubvereniging zonder ijs? Dus er was schepijs zoveel men op kon. Al met al vonden wij het zeer geslaagd en we horen ook alleen maar positieve geluiden uit het dorp. De locatie van dit feest heeft daar ook zeker toe bij gedragen.

Wij, het bestuur van de ijsclubvereniging , willen hierbij dan ook iedereen bedanken die, in welke vorm dan ook, een bijdrage heeft geleverd aan het slagen van deze eerste Burdaarder winterbarbecue.

Het 25 jarig bestaan van de ijsclubvereniging is gevierd op zaterdag  3 november 2007

van 17.00 uur -21.00 uur  in de “Beerenburcht”.

Opgavebrief, kleurwedstrijd-uitslag en consumptiebon van 25-jarig bestaan: